Library and Information Science Society Home → English page

三田図書館・情報学会誌論文(論文ID LIS059001)

著者
平久江祐司
和文タイトル
日本の小学校図書館担当者の職務の現状と意識に関する研究:学習情報センターにおける図書館担当者の職務構成の在り方
英文タイトル
Job Structure of Elementary School Library Staff in Japan
掲載号・頁
No.59, p.1-39
発行日
2008-07-15
和文抄録

【目的】 本稿の目的は, 学習情報センターとして機能する小学校図書館における図書館担当者の職務構成の在り方を実証的に明らかにすることである。

【方法】 2007年6月に学習情報センター化の進展した全国11市の小学校438校の図書館担当教師(図書館主任・司書教諭)と学校司書の職務の実施状況と必要性に対する認識を明らかにするために, 郵送による質問紙調査(各校2通送付)を行った。調査結果は, 回答校数223校(51%), 回答者数356人(41%)であった。回答結果の分析では60職務に関する5件法の回答データを間隔尺度とみなし, 偏差値による比較分析, クラスタ分析, 因子分析を行った。

【成果】 図書館担当教師と学校司書の職務の実施状況と必要性に対する認識についての回答結果の分析から, 重要な点として次の3点が指摘できた。

(1) 図書館担当者の職務認識は, 実施度と必要度の2つの観点から, 中心的業務, 基本的業務, 選択的業務, 周辺的業務の4つに階層的に分類することができたこと

(2) 学習情報センター化の進んだ学校図書館においても, 図書館担当者の学習情報センタ 機能を活用する先進的職務に対する認識が低いこと

(3) 図書館担当者の主要な職務の認識には, 図書館の計画的運営, 学習支援サービスの充実, 学習メディアの組織化の3つの観点が見られ, 図書館担当教師と学校司書の職務分担意識に大きな影響を与えていること

そして, 学校図書館担当者の職務構成の在り方を考察するための4層3領域の職務構成モデルを提示した。

英文抄録

Purpose: The purpose of this paper is to study the job structure of the staff (teacher librarians/ senior teachers with library management duties and school librarians) who work in elementary school libraries that function as media, information, and learning centers.

Methods: In 2007, a questionnaire was sent to the staff of elementary school libraries in eleven cities. The number of responses received was 356 out of 876 (41%) from 223 elementary schools. The results were analyzed using deviation value, cluster analysis, and factor analysis.

Results:

(1) The job structure of school library staff had four dimensions: central services, fundamental services, selective services, and peripheral services from points of view of performance and needs of jobs.

(2) Staff whose school libraries functioned as media, information, and learning centers did not perform most of advanced jobs needed high technical skills.

(3) School library staff had three recognitions (as domains) of planned administration, support of pupil’s learning, and organization of materials in school library management. And those recognitions influenced distribution of duties between teacher librarians/ senior teachers with library management duties and school librarians.

In conclusion, the author proposes a model for the job structure of school library staff with four dimensions and three domains.

論文本文
本文PDF (2,834K)
種別
原著論文